Hur sticker vi in pinnar av kvalitetstid i ekorrhjulet?


"Hur sticker vi in pinnar av kvalitetstid i ekorrhjulet?"
Hej kära du!
Hur är det med dig? Har du också kommit tillbaka till någonting som ska likna en vardag igen, efter semestern? Eller njuter du fortfarande av ledighet nu i sensommarvärmen? Själv har jag kickat igång på riktigt med förberedelser inför stundande hockeysäsong.
I augustis månadsbrev kommer lite nya tips på grejer jag rekommenderar och lite framåtblick inför september. I den rosa rutan längre ner - "Tankebubblan" - fokuserar jag som vanligt på ämnen kring psykisk ohälsa och denna gång skriver jag om hur svårt det är att sticka pinnar i ekorrhjulet och ta sig tid för sitt mentala välmående. Som vanligt är det jätteuppskattat om du vill skicka respons eller egna reflektioner på det du läst, min mailadress och sociala medier-knappar finns i slutet av brevet.
Välkommen till denna månads I huvudet på Kalméus – jag är så glad att du är här!
Månaden som gått
I augusti var det äntligen dags att kicka igång förberedelserna för den stundande hockeysäsongen! Förutom att börja plugga trupper och läsa på om förändringar i lagen så har vi planerat in hur säsongsstarten i HockeyAllsvenskan ska se ut. Det blir en kanonkväll, det vågar jag lova! Håll till godo! Utöver jobb har jag varit på ett helt makalöst bröllop i Skåne, när Julia fick sin Oscar, och min fina vän Sara (som ni säkert sett på instastories från New York) var och hälsade på i Göteborg. Jag valde att ta med henne till den italienska restaurangen Tavolo - som jag hört så mycket gott om. Åh, ja, glömde jag säga att Sara är italienska? Det var såklart för sent när jag insåg vilket magstarkt move jag hade gjort när jag tog henne dit. Men vet ni? Hon var imponerad! Klicka på Instagraminlägget för att läsa mer om inlägget. 👇

Samma helg som jag var iväg på bröllop meddelade Kungen av New York, Henrik Lundqvist, att hans hockeykarriär var över. Det tog mig två veckor innan jag hittade de ord jag ville använda för att personligen hylla hans karriär och allt han gett oss. Nu har jag fått ner det i ett inlägg, ni hittar det genom att klicka på bilden nedan.

Innan augusti var över hann min systerdotter Bonnie att fylla två år – med tillhörande kalas – och jag åkte till Sigtuna för en intern upptaktsträff med C More:s SHL-gäng. Inför min första säsong var alla sådana träffar digitala, så det är många av mina SHL-kollegor som jag aldrig träffat fysiskt. Därför var det otroligt roligt att ses på riktigt och tillsammans tagga till inför säsongen. Den stora höjdpunkten för mig var att jag, Johan Edlund, Henrik Larsson och Emil Andersson vann det stora quizet som Lars Lindberg satt ihop (kommer leva på det länge), men om någon hade sagt till mig för några år sedan att jag skulle spela padel (!) bredvid Staffan Kronwall (!!) så hade jag inte trott dem. En riktigt härlig dag!

Månadens serie – The White Lotus
Har helt ärligt lite svårt att beskriva den här rackarn! En märklig, satirisk serie om ett gäng rika personer som anländer till ett lyxhotell på en ö i Hawaii. Starka karaktärer där så gott som alla har sitt eget bästa i fokus, på ett naket och ocharmigt sätt. Många karaktärer som man halvgillar, ännu fler som man kräks på. Någon slags nutida, lite lyxigare och mörkare version av Fawlty Towers. Förutom härliga vyer och tankeställande, smått utmanande scener så förtjänar Jennifer Coolidge ett pris för sin gestaltning av den rika, ensamma och deprimerade kvinnan Tanya McQuoid. Otroligt skådespeleri. Det kommer tydligen en andra säsong, och även om jag nog tycker att den borde sluta efter första så kommer jag nog inte kunna slita mig när tvåan kommer. Serien finns på HBO.

Månadens bok – Nickelpojkarna
En berättelse om hur en drömmande, ung medborgarrättsanhängare hamnar i knipa och skickas till den så kallade uppfostringsanstalten Nickel-akademin. Utåt sett beskrivs skolan som en institution som ska göra "hedersvärda män" av pojkar som är på väg att hamna snett. Men i verkligheten är skolan en skräckupplevelse för pojkarna. Vi följer huvudpersonen Elwood och hans försök att navigera genom den hemska verkligheten på skolan. En mörk och tragisk historia och segregation rasism och orättvisa på 60-talet, baserad på historier från en verklig skola i Florida. Boken van Pulitzerpriset 2020, och har en riktigt stark avslutning.

Månadens film – Knives Out
Den här hade helt passerat mig, kanske för att jag normalt sett inte dras till filmer som handlar om mordgåtor. Men när Petter Bristav beskrev den som "2019:s bästa film" så blev jag nyfiken. Och den var så spännande! Man kastas rakt in i mordgåtan och sedan dras man med i ett rafflande Cluedo-äventyr för att lösa den. Daniel Craig är magnifik i rollen som detektiv. Finns på Netflix!

Månadens låt – Beautiful Trauma
Är det någon mer än jag som inser hur gammal man börjar bli när man inser att artister som Pink varit aktiva i över 20 år? Ouff... Men vi skiter i det för en stund och pratar lite om hennes låt Beautiful Trauma. Jag hörde den för första gången när jag bodde i New York och Jenny matade den på repeat i lägenheten i typ en vecka i sträck. Sedan dess har jag inte lyssnat speciell mycket på den, men så såg jag Pink-dokumentären och påmindes om hur j*vla bra den är. Melankolisk men peppig, up-tempo men med stråkar. Och när första basen landar efter de inledande takterna så vill man ju bara ut och springa! (Eller hur, Jenny?) Himla fin bit, som min morfar skulle sagt. In och lyssna!
Tankebubblan Om pinnar i ekorrhjulet, ryggradsrutiner och teknikens hjälp till mental hälsa
I takt med den mörka verkligheten att den psykiska ohälsan ökar bland unga, och i takt med den lite ljusare verkligheten att fler och fler pratar om psykisk ohälsan så ökar också behovet att hitta verktyg för att hantera och underhålla sitt mentala mående. Jag tänker ofta på detta när jag känner att jag inte "har tid" att checka in hos mig själv genom att prata om känslor och tankar med någon jag litar på, ta en meditativ promenad eller skriva reflekterande anteckningar. Jag blir frustrerad och arg på att jag inte tar mig tid, och jag känner mig ofta misslyckad som ännu inte fått in en superstark rutin på de verktyg som jag vet hjälper mig att må bra i huvudet. Varför lyckas jag inte klämma in en kvart meditation varje morgon, och hur svårt ska det vara att skriva fyra rader i en dagbok för att tömma skallen innan man somnar på kvällen?
Utöver den faktiska besvikelsen av att inte lyckas få in detta som ett ryggradsagerande i min vardag finns någon form av meta-reaktion, jag känner mig mer stressad. Jag tänker att jag borde meditera, att jag borde pausa det jag gör och ta en promenad, att jag borde gå och träna eller göra yoga. Effekten av att göra alla de där grejerna vet jag ju kommer gynna mig i längden. Men det finns så många andra måsten (eller inbillade sådana) och det som är lättast att skala bort är de här flummiga, mjuka sakerna. Det är så himla dumt!
Så hur får vi in dessa rutiner? Hur sticker vi in pinnar av kvalitetstid med oss själva i det snurrande ekorrhjulet? Jag inser att det säkert till 99% har med självdisciplin att göra, men hur gör man för att bli en disciplinerad människa inte bara i arbetet utan även i det personliga? Om du som läser detta är beteendevetare, eller kanske själv brutit ett mönster och på riktigt fått in en bra rutin i ditt liv – oavsett vad det är – snälla hjälp mig!
Jag tittade på ett TED Talk från psykologen och innovatören Margaret Morris där hon pratade om teknologins möjligheter att hjälpa oss med vår mentala hälsa. Om det är någonting jag vet så är det att min telefon är en ständig och stabil rutin i min vardag (jag tänker inte låtsas något annat). Varje morgon när jag vaknar plockar jag upp telefonen och varje kväll innan jag går och lägger mig gör jag någon form av avstämning och nedstängning i de appar jag använder mest. Hur sorgligt det än må vara (det är en sorg vi kan avverka i en annan tankebubbla) så är mobiltelefonen en av mina mest konsekventa och pålitliga relationer i vardagen.
Så när Margaret Morris pratade om att integrera teknologin som ett verktyg för att hålla koll på sin psykiska hälsa så blev jag nyfiken. Jag loggade in på App Store, sökte på "mood" och det fullkomligt rasslade till med appar. I någon form av greppande av halmstrå laddade jag ner en som hette Daylio, där man varje dag checkar in med sig själv och rapporterar hur man mår. Nu ska jag testa och se om den har potential att bli en stark rutin. Men jag har inga starka förhoppningar. Det slutar säkert med att jag har ytterligare en sak att stressa över att jag inte hann med, och påbörjar jakten på nästa verktygspinne som fastnar i mitt ekorrhjul.
Fråga till dig: Har du någonting som du gör för dig själv varje dag, oavsett vad som händer runtomkring?
Månadens tips
Varje år lovar jag mig själv att lyssna på så många sommarprat som möjligt, och varje år slutar det med att jag lyssnar på max fyra-fem stycken. Ett av de jag lyssnade på i år var det som Nils van der Poel höll. Och oj, vad jag glad jag är att jag lyssnade på just det. Nils pratar om motivation, att brinna för något och förstå att livet inte alltid är ljust och varmt. Hans sätt att berätta på är så okonstlat och avslappnat att det känns som att man sitter med honom vid ett köksbord och äter mackor och dricker oboy, samtidigt som man filosoferar om livets stora frågor. Och när han pratar om nervositet säger han ett par ord som gick rakt in i den köttigaste benmärgen på mig. "Jag har lärt mig att dom bästa sakerna i livet sker strax efter att jag är väldigt nervös". BOOM. Om du ännu inte har lyssnat på hans sommarprat, gör det. Jag rekommenderar det varmt.

Det här ser jag fram emot i september
Säsongsstart 21/22!
Ä N T L I G E N ! Den 11:e september drar SHL igång och den 24:e september är det dags för HockeyAllsvenskans premiär. Dessutom hålls upptaktsträffar för de båda ligorna den 6:e september (SHL) och den 20:e september (HA). Efter en sommar av lite flytande rutiner och mosiga tankar så ska det bli så himla gött att komma in i hockeybubblan och matchtempot igen. Let's go!
Milano
För första gången sedan jag kom hem från New York våren 2020 ska jag i september resa utanför Sveriges gränser! Min vän Lovisa har flyttat till Milano för att plugga och jag ska hälsa på henne där. Ser fram emot ett par dagar av pasta, värme och italienska miljöer. Förhoppningsvis tar vi oss till Como-sjön, en bucketlist-grej för mig!
Det var allt för den här gången. Om du har tagit dig ända hit vill jag tacka dig för att du läst. Vill du komma i kontakt med mig hittar du mig på alla möjliga ställen via länkarna här nedan. Kanske är det något speciellt du vill att jag ska skriva om i Tankebubblan nästa månad? Eller bara säga hej!
Oavsett hoppas jag vi ses igen nästa månad.
Hoppas du får en fin september! ☀️



